icon_mobiel.gif 06 51 439 030

whapplogo_4q12.640.jpg 06 51 439 030

Manuele therapie

Optimaal bewegen door minder pijn

Manuele therapie is een onderzoek- en behandelmethode van gewrichten van de rug, de nek, de armen en de benen.  De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: de houding en het functioneren van de gewrichten verbeteren en bewegen gaat gemakkelijker.

Het doel van manuele therapie is het herstellen of verminderen van de functiestoornissen en pijn in gewrichten en dan met name in de wervelkolom. Daarnaast natuurlijk ook het verbeteren van activiteiten van het dagelijks leven, werk en sport. Dit gebeurt met behulp van specifiek manueel therapeutische onderzoeksmethoden en behandeltechnieken.

Mogelijke kachten
In het algemeen is de manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, gepaard gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. Enkele voorbeelden:

• hoofd- en nekpijn die gepaard gaan met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom.
• nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen.
• klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn.
• lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen.
• bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek.
• kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten.

De behandeling
Tijdens de behandeling wordt gebruik gemaakt van zachte druk- of trekbewegingen of gedoseerde impulstechnieken, waarbij soms een knappend of krakend geluid gehoord kan worden. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. Vaak wordt gedacht dat manuele therapie alleen bestaat uit “kraken”. Dit is onjuist. Het rustig losmaken van gewrichten, het trainen van de spieren, houdingsinstructie en het verbeteren van activiteiten zijn een vast onderdeel van de therapie. Ook het doen van huiswerkoefeningen is altijd een onderdeel van de behandeling.

Na afloop van de behandeling wordt een schriftelijke rapportage aan de verwijzend arts gestuurd. Heeft u hiertegen bezwaar heeft, dan kunt u dit aan ons kenbaar maken.

Uw therapeut
De manueel therapeut Anke Boer die werkzaam is bij Fysio Sonnevelt is een erkende master manueel therapeut. Zij is geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). In het register staan ongeveer 2300 manueel therapeuten. De manueel therapeut is een fysiotherapeut die na haar opleiding fysiotherapie de erkende 4-jarige opleiding manuele therapie heeft gevolgd.

Afspraak maken en meer informatie
U kunt telefonisch of via de website een afspraak maken of meer informatie aanvragen. U vindt het contactformulier en ons telefoonnummer onder Contact.